Friday, January 7, 2011

Pokok

Pokok
penduhuluan
Pokok  adalah  satu kejadian Allah.
Pokok menyempurnakan hidup manusia dan binatang di dunia ini.
Pokok ada banyak jenis.
Setiap jenis pokok ada berlainan faedah.
Isi  1
Pokok menyempurnakan alam dunia ini dengan secara lansong dan secara tidak lansong.
Pokok memberi  banyak faedah kepada manusia.
Manusia mengambil pokok –pokok untuk hidup keharian.
Binatang  juga  perlu kepada pokok-pokok untuk hidup keharian mereka.
Dunia subur dengan sebab pokok-pokok.
Pokok mengejabkan tanah-tanah, tebing air.
Pokok membersihkan air dan udara.
Jenis-jenis pokok dan berlain warnanya menyebabkan dunia ini cantik.
Isi 2
Bagaimana kita mesti jaga pokok?
Pokok adalah sejenis kejadian yang dapat tanam ganti.
 Tetapi kalaulah kita semata-mata gunanya dengan tidak tanam ganti nanti satu hari pokok itu akan habis.
 Manusia makin hari makin menambah jumlahnya dan keperluan mereka untuk mengguna pokok-pokok pun makin tambah.
penanam juga makin hari makin hilang jumlah.
Setengah tempat yang pernah berwarna hijau penus dengan pokok-pokok, tetapi sekarang pehis dengan rumah-rumah batu dan jalan-jalan raya.
Isi 3
Apabila  pokok-pokok banyak di kianat oleh manusia, bala-bala akan berlaku.
Hilang pokok akan hilang kesempurnaan  dunia.
Apabila pokok-pokok banyak mati, segala  sistem hidup dunia ini juga dapat mudarat.

Pokok
Pokok adalah sebagai satu kejadian Allah sepaya menyempurnakan hidup manusia dan binatang di dunia ini. Allah menciptakan beberapa jenis pokok di dunia, dan setiap pokok itu ada berlainan faedah kepada hidup manusia dan binatang. Maka itu sangat perlu bagi kita supaya memjaga pokok-pokok itu nanti  habis mati pokok itu, timbullah mudorat kepada hidup manusia , binatang dan alam dunia ini.   
Pokok menyempurnakan alam dunia ini dengan secara lansong dan secara tidak lansong. Secara lansongnya iaitu pokok memberi  banyak faedah kepada manusia. Manusia mengambil pokok –pokok untuk hidup mereka keharian. Memang sekali kita dapat faedah dari pokok-pokok itu sangat banyak. Kita dapat makanan-makanan dari pokok seperti buah-buahan, gandung, padi, rempah, sayuran, dan sebagainya. Dan kita guna pokok-pokok untuk jadi tempat kediaman, kenderaan alat-alat kerjaan dan sebagainya. Selain daripadanya, pokok juga memberi   faedan kepada beberapa jenis binatang. Binatang  juga  perlu kepada pokok-pokok untuk hidup keharian mereka. Binatang  sangat perlu kepada pokok-pokok itu untuk menjadi makanan dan untuk menjadi tempat kediaman mereka. Mereka makan buah-buah dan daun-daun dari pokok supaya menjadi makanan mereka.  Dan di aspeck  secara tidak lansong iaitu dunia subur dengan sebab pokok-pokok. Pokok mengejabkan tanah-tanah dan tebing –tebing air. Pokok membersihkan air dan udara. Pokok mengeluarkan  Oxygen ke dunia supaya manusia dan binatang dapat bernyawa dan pokok juga dapat  menghisapkan  Carbon- Carbon atau udaran yang cemar. Jenis-jenis pokok dan berlain warnanya menyebabkan dunia ini cantik.
Seterusnya , kita dapat tahu faedah pokok-pokok itu maka bagaimana kah kita mesti jaga pokok- pokok itu? Pokok adalah penciptaan Tuhan yang dapat bertanam ganti. Tetapi kalaulah kita semata-mata gunanya dengan tidak tanam ganti nanti satu hari pokok itu akan habis. Manusia makin hari makin menambah jumlahnya dan keperluan mereka untuk mengguna pokok-pokok pun makin tambah. Sebab itu kita lihat dunia kita sekarang pokok-pokok makin hari makin pupus dan de segi jumlah penanam juga makin hari makin hilang jumlah. Setengah tempat yang pernah berwarna hijau penus dengan pokok-pokok, tetapi sekarang pehis dengan rumah-rumah batu dan jalan-jalan raya. Maka perlulah kita orang generasi baru mengambil berat tentang pokok itu kerana saya yakin bahwa hilang pokok hilanglah hidup manusia.
Maka sebaliknya kalau pokok-pokok itu di khianatkan atau di gunakan habis oleh manusia apa akan berlaku? Apabila  pokok-pokok banyak di kianat oleh manusia, bala-bala dan kemudaratan akan berlaku. Seperti tanah putus makanan, putus tempat kediaman bagi manusia dan bianatang, akan hilang benis-benis binatang. Bila hujan turun air akan berlipah dan tanah berubus, kemaraw kuat hujan turun tak mengikut musim. Udara dan air akan menjadi cemar. Ia mengakibatkan manusia dapat penyakit-penyakit yang datang melalui udara dan air. Hilang pokok akan hilang kesempurnaan  dunia. Apabila pokok-pokok banyak mati, segala  sistem hidup dunia ini juga dapat mudarat.
Itu kepentingan pokok-pokok terhadap manusia dan semua dalam dunia ini. Maka perlu kita menjaga dan menambahkan jumlah-jumlah pokok itu. Dunia kita akan subur selama-lama jikalau kita pandai gunanya dan sebaliknya mudarat dan masalah segala juga akan berlaku jikalau pokok itu di khianatkan. Maka jangan kita nanti-nanti masalah itu berlaku di atas kita, kerana ia sangat musnah kan kita. Ingatlah sepatah kata ini “ hilang pokok, hilang manusia”.


No comments:

Post a Comment