Friday, January 7, 2011

BM homework

Judual ini menunjukkan  jenis-jenis kebakarang  yang berlaku  di Malaysia pada tahun 1992
                Jadual ini menunjukkan  jenis-jenis kebakarang  yang berlaku  di Malaysia pada tahun 1992, yang ada be-berapa sector. Seperti  rumah kediaman, kebakaran terbuka, kenderaan, kilang, bangunan, kebakaran Gas  dan kebakaran lain. Sektor- sektor tersebut , jumlah bilangan kes semua pada tahun 1992 iaitu 14544 kes. Sektor yang mempunya  bilangan kes yang paling tinggi iaitu sektor  kebakaran terbuku yang mempunya  7383 kes. Seterusnya,  sektor kebakaran lain ialah sebanyak 3385 kes. Sektor Kilang  menakibatkan 1027 kes, dan 1023 kes bagi sektor  rumah kediaman. Selepasnya , sektor kenderaan adalah satu sektor yang berjumlah 886 bilangan kes dan sektor bangunan sebanyak 646 kes. Akhir, sektor yang paling sedikid jumlah kes ialah kebakaran Gas iaitu 197 kes sehaja. Maka kita dapat lihat jenis-jenis kebakaran yang berlaku di Malaysia pada Tahun 1992 agar tinggi jumlah bilangan kesnya iaitu 14544 kes.

Pungutan  Pingat   Sukan SEA ke-18
                Jadual ini menunjukkan tentang pungutan pingat yang diperoleh kontinjen Melaysia berbanding dengan yang diperoleh kontinjen enam nagara ASEAN yang lain dalam kejohanan Sukan SEA ke- 18. Nagara yang berwujud  dalam Sukan SEA di kali ini  iaitu Malaysia, Indonesia, SIngapura, Brunei, Kemboja, Thailand, Myanmar, laos, Filipina dan Vietnam. Jenis-jenis pingat ada tiga jenis dalam sukun SEA kali ini, iaitu Pingat Emas, Perak dan Gangsa.  Maka dalam jadual ini menunjuk bahwa nagara Thailand dapat  pingat paling banyak sekali, yang berjumlah pingatnya  157 Emas, 98 Perak dan  91 Gangsa , total jumlah pingat semua 346. Yang kedua, nagara Indonesia yang dapat  77 emas, 57 perak  dan  77 gangsa total semua  211 pingat. Seterusnya, nagara  Filipina dapat 33 emas, 48 perak dan 62 gangsa dan total semua 143 pingat. Malaysia dapat 31 emas, 49 peran dan 69 gangsa bertotalnya 149 pingat. Selepasnya, nagara singapura  dapat 26 emas, 27 perak dan 42 gangsa  total julahnya 95 pingat. Nagara Vietnam dapat 10 emas, 18 perak dan 24 bertotalnya  52 pingat, nagara Myanmar  dapat  4 emas, 21 perak dan 37 bertotalnya 62 pingat. Dan  Nagara yang dapat pingat sedikit iaitu nagara Brunei yang dapat 2 perak dan 6 gangsa bertotalnya 8 pingat, Laos dapat 1 perak dan 6 gangsa, bertotalnya 7 pingat dan nagara yang paling sedikit iaitu nagara Kemboja, yang  dapat hanya 2 gangsa sehaja. Maka  itu adalah pungutan pingat yang diperoleh kontinjen Melaysia berbanding dengan yang diperoleh kontinjen enam nagara ASEAN yang lain dalam kejohanan Sukan SEA ke- 18.

Berita
PATTANI 24 January- Menteri Wan Muhammadnur Mata ucap congratulations kepada graduan baru generasi yang ke tujuh 2009 Universiti Islam Yala.
                Pada tempat 24 January 2010 pehak Universiti Islam Yala ada program memberi ijazah kepada graduan-graduan yang dah lulus belajar pada tahun 2009. Pada hari konvocasyen kali ini Menteri Wan Muhammadnur Mata dapat ucap congratulations dan memberi ijazah kepada graduannya. Lihatnya pada hari ini graduan-graduan dan ibu bapa mereka gembira atas anak-anaknya yang dapat lulus belajaran kali ini. Yang mana dapat  soal seorang graduan bernama  Maroning Setea yang lulus bahagian IT information Technology tentang perasaannya, dia berkata syukur Alhamdulilah yang dia lulus kerana dia berkata “ sangat susah bagi saya yang naakan dapat Berjaya kerana saya adalah seorang graduan generasi pertama, maka pengajian yang telah lepas sangat penat dan susah. Semua informasi dalam pelajaran saya berbahasa Inggris, saya ta faham mula-mula belajar. Saya perlu gunamasa sangat banyak untuk berfahaman text-text itu. Setengah  daripada kawan saya ta dapat menerima ijazah pada kali ini kerana mereka ta lepas subjek seperti  Programming, Data base dan sebagainya, hanya tiga orang sahaja yang dapata terima ijazah pada tahun ini. Walau bagaimanapun, saya rasa sangat gembira dan suka hati yang mana saya cita-cita kelulusan seperti hari ini, yang mana saya bernanti-nanti hari kejayaan, makari ini saya dapat kejayaan.” Dan perasaan graduan yang lain mungkin mereka berasa bersama. Program pada tahun ini ada sedikit berbezaan dengan tahun yang telah-telah lepas kerana tahun ini graduan menerima ijazah sebelah pagi dan sudah program dengan bersolah jamaah di Masjid Haromain. Itu pristiwa yang berlaku agarnya baik bagi Universiti Islam Yala  pada tahu ini.









No comments:

Post a Comment