Friday, January 7, 2011

Keadaan Bahasa Melayu di dunia sekarang

Keadaan Bahasa Melayu di dunia sekarang

Bahasa  Melayu adalah salah satu daripada kira-kira dua ratus bahasa Austronesia. Bingan penutur asalnya adalah sederhana, iaitu yang tinggal ke sekitar  Semenanjung Tanah Melayu,  kepulauan Riau dan Sumatera (Hugh Brehnan, 1992: 558). Hari ini, bahasa Melayu dituturdan oleh lebih daripada dua ratus juta orang dari selatan Thai di Semenantung  Tanah Melayu sehingga Irian Jaya, merangkumi kawasan yang lebih daripada lima ratus juta kilometer persegi. Daripada  asal usulnya yang daif dan terpencil lebih daripada seribu tahun dahulu, bahasa Melayu telah berkembang menjadi bahasa yang kelima besarnya di dunia.

Penyebaran bahasa Melayu di dunia sekarang sangat luas. Selepas abad yang ke 13, bahasa Melayu bukan sahaja diguna  dalam Nusantara sehaja  seperti  di Maleysia Indonesia Brunai dan sebaginya. Tetapi  bahasa Melayu disebarkan hampir seluruh dunia sepirti  bahasa Melayu ada penyaruh besar di  Afrika Selatan dalam penyebar  agama Islam dan digunakan BM Dalam Karya Kesusastaraan juga diguna BM dalam mahkamah di Afrika Silatan dan sebaginya. Lagi BM juga ada penutur dan pengajian be-berapa nagara di dunia seperti di Srilangka, India, Asia tengah, Amerika Syarikah, United Kingdom, Germany, Russia,  Cina, Selatan Koria, Filipina, Kambudia, Austrelia dan Thailand. Separuh nagara yang tersebut hanya guna BM sebagi mata pelajar sehaja dan separuhnya di guna dalam bertutur dan menjadi juga sebagi mata pelajar dalam sekolah ataupun universiti mereka. Walau bagimanapun sekarang banyak bahasa yang lain dalam dunia yang ada pengaruh sangat kuat di dalam se-setiap bahasa, tetapi Ensya Allah dengan sebab kekuasaannya Allah akan jaga BM di bumi ini.

Sunguhnya bahasa Melayu itu digunakan oleh banyak nagera di Nusantara, tetapi kedudukan bahasa Melayu yang maseh hibar iaitu di Malaysia dan Indonesia. Keduanya menguna bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, tetapi daileknya maseh berbesa mengikut tempat-tempat tertentu. Walaupun bahasa melayu digunakan oleh rahyak iailah bahasa Malaysia dan bahasa melayu yang digunakan oleh rahyak Indonesia iailah bahasa Indonesia, tetapi keduanya adalah bahasa Melayu baku. Di Malaysia bahasa Melayu sebagai bahasa yang semua rakyat masti mengtahui kerana itu adalah bahasa diguna harian dalam nagara. Adapun orang Cina, India, Siam, dll, yang tumpang di Malaysia, maka mereka masti memahami bahasa itu. Oleh karana Malaysia itu sangat maju dan menerima banyak budaya dan bahasa Inggeris maka bahasa banyak bahasa Iggeris terserap dalam bahasa itu sehingga bahasa Inggis adalah bahasa kedua bagi orang Malaysia. Tetapi Indonesia tak seperti itu kerana mereka maseh kuat mengunabahsa Melayu di siap segi. Begitulah bahasa Melayu di dua nagara itu sebagai ibu nagara bahasa Melayu

Tugas kita terhadap bahasa Melayu kita ialah sangat penting yang musti kita jaga. Walaupun BM dapat Berjaya setahap tetapi sebaliknya pemuda anak melayu sekarang tak suka cakap bahasa Melayu. Seperti di selatan Thailand yang tersubut tadi kita lihat generasi baru ta dapat cakap BM. Mumkin dengan sebab pengaroh bahasa lain lebih kuat ataupun dengan sebab BM bukan bahasa rasmi di Thailand. Walau bagimanapun itu sebagai contoh yang saya dapat tahu, mumkin juga di Malaysia atau Indonesia sendiri dan tempat-tempat yang lain. Maka perlulah kita sebagi anak melayu musti tanggung jawab and usha sepaya membalikan semula bahasa kita. Ada be-berapa jalan yang kita dapat jaga bahasa kita, seperti, kita jangan junjung bahasa orang lain kerana gikalau kita junjung bahasa orang lain, berupanya kita hina bahasa kita sendiri. Lagi kita mesti belajar bahasa kita yang baku dan guna dalam harian. Bertuturan dengan kawan-kawan sesuai kita bercakap dengan bahasa Melayu. Dan mengajak kawan-kawan kita belajar BM dan gunanya. Ibubapa sesuai paksa anak-anaknya sepaya bercakap BM. Guru-guru perlu  dalam mengajak murid-murid bercakap BM. Di sini bukannya saya anti bahasa yang lain, karena dapat bahasa banyak itu adalah baik bagi kita, tetapi yang saya bermaksudnya hanya sepaya  anak-anak melayu ta akan lupa bahasanya, karena saya lihat BM di tempat saya makin hari makin hilang dan pupus.

Walau bagaimanapun sejarah bahasa Melayu yang sangat lama banyak berperangnya dan banyaknya penutur titapi kita ta dapat lalai dalam berkembangkan lagi bahasa kita sepaya kita dapat memajukan BM kita. Dan walaupun dunia morden merusakan bahasa kita tetapi Ensya Allah dengan kekuasaannya, Allah akan jaga BM karena BM sebagai satu bahasa yang kuat dalam pentadbiran agama Islam. Maka kita berdoa kepada Allah menjaga bahasa kita selama lamanya. Dan mengingatlah kata Han Tuah “ ta kan Bahasa Melayu hilang di dunia”.

No comments:

Post a Comment