Friday, January 7, 2011

Pelajar Cemerlang Universiti Terbilang


Binakan sebuah karang berdasarkan kerangka di bawah:

                             Pelajar Cemerlang Universiti Terbilang
            Universiti adalah institusi pelajaran tenggi yang dapat melahirkan graduan-graduan didalam beberapa bidang jurusan-jursan. Universiti yang di sebut ini ialah universiti Islam Yala. Falsafah universiti ialah “ Melahirkan graduan beriman, berilmu, berdasarkan Al-      Quran dan Al-Sunnah bagi membentuk sikap, bertanggungjawab terhadap diri dan masyarakat ke arah kebaikan di dunia dan kesejahteraan abadi di akhirat nanti.
            Peranan universiti Islam Yala itu sangat banyak, ia sebagai sebuah institusi pelajaran tinggi supaya melahirkan gradauan – graduan islam yang beriman dan bertakwa kepada Allah. Universiti Islam Yala adalah sebagai universiti yang memain peranan penting dalam pembangunan nagara dalam beberapa aspek seperti kedamaian, kekhidmatan masyarakat dan sebagainya. Nagara Thai sekarang penuh deng masyarakat yang tidak berakhlak, tidak beragama tidak ada sifat kemaluan dengan sebab itu masalah-masalah masih berlaku makin hari makinrusak. Maka universiti ini usha untuk melahirkan graduan-graduan yang berilmu, beragama dan berakhlak yang baik untuk berukal masalah-masalah yang tersebut. Lagi universiti Islam Yala mempertingkatkan taraf pendidikan rakyat selatan Thai. Universiti member peluang pendidikan yang sama sepada semua pelajar tanpa mengambil kira budaya, kelas sosial atau kelompok etnik semua.

            Universiti memberi kemampuan pelajar dalam akademik sangat banyak. Kalau kita lihat sekolah-sekolah Islam yang rendah dalam wilayah-wilayah kita, memang sekali kita tahu bahwa sekolah-sekolah itu tidak berapa berakademik and tidak dapat berkembang ataupun menyebar ilmu-ilmu yang kita ada. Titapi apabila kita ada universiti kita dapat berhubung dengan sositi luar, boleh tunjuk kehebatan ilmu-ilmu Islam kita kepada orang seluruh nagara dan dunia. Universiti Islam Yala juga memberi semangat kepada pelajar dalam pendidikan masyarakat. Yang mana kita dah tahu bahwa masyarakat kita sekarang benuh deangan benda-benda yang tak bereluk seperti akhlak, pakayan, keharmatan, kemaluan dan sebagainya. Itu semua masyarakat kita sudah hilang makin hari dengan penarek oleh budaya-budaya barat. Itu adalah tugas-tugas universiti Islam Yala terhadap masyakarak. Walaupun universiti sangat baru dan kecil tetapi kualiti pelajar atau graduan-graduannya bersetanding dengan  instutusi yang lain. Bahkan kadang-kadang pelajar kita lebih baik pada pelajar dari institusi yang  lain.

            Tanggungjawab universiti Islam Yala yang sangat penting terhadap pelajar iaitu untuk membina akhlak-akhlak yang mulia kepada pelajar. Sekarang graduan yang berilmu yang lulus daripada setiap institusi sangat banya, tetapi jumlah sangat kurang graduan yang berakhlak mulia. Lagi universiti ini memdidik pelajar supaya beramanah. Sangat penting sekarang bagi dunia untuk membinakan orang-orang yang beramanah, kerana dunia sekarang penuh dengan orang yang tipu menipu. Dan universiti islam Yala ini juga mendidik pelajar supaya berbudi pekerti. Itu semua dalah adalah tugas yang penting bagi universiti untuk membinakan manusia yang sempurna disegi agama Islam dan berakhlak baik , semuga akan dikasihi oleh Allah dan orang semua dan hidup beraman damai.

            Harapan masyarakat terhadap graduan universiti Islam Yala itu sangat tinggi. Universiti sebagai pusat dalam berhubungan dengan institusi atau organisasi yang lain dan ia berpunya beberapa tugasan. Tugasan pertama ialah berperanan dalam masyarakat seperti mana yang sebut di atas tadi. Yang keduanya bertugas dalam membina ummah supaya menjadi pelajar yang takwa kepada Allah dan berakhlak baik. Laginya bertugas untuk menyelesaikan masalah masyarakat yang mana sebut dalam prenggan di atas tadi.

            Maka itu adalah tanggungjawab universiti dalam membina genarasi muda dengan pelbagai pengetahuan. Itu adalah yang paleng penting bagi kita ummah Islam supaya membangan masyarakat atau membangun ummah itu perla kita mesti membangun pendidikang.

No comments:

Post a Comment